پرمصرف ترین سایز تیرآهن کدام است

پرمصرف ترین سایز تیرآهن کدام است ؟

پرمصرف ترین سایز تیرآهن کدام است ؟

تیر آهن‌ها در صنعت ساختمان سازی یکی از کاربردی‌ ترین مقطع‌ ها به حساب می‌آیند. یکی از پرفروش‌ترین مقاطع فولادی در فروش آهن آلات، تیرآهن است. از ساخت ساختمان‌های کوچک مسکونی گرفته تا ساختمان‌هایی که چند طبقه هستند، در همه آنها وجود تیرآهن‌ها را به راحتی شاهد هستیم. علاوه بر ساخت ساختمان‌های مسکونی در بسیاری از موارد عمرانی به خوبی از این قطعه می‌توان استفاده کرد. موضوعی که در استفاده از تیرآهن‌ها بسیار حائز اهمیت می‌باشد، اندازه و سایز تیرآهن است. زیرا هر سایز از آن در فضای مختلف و متفاوتی مورد کاربرد قرار می‌گیرد. سایز های مختلف و متفاوت را برای این قطعه می‌توان عنوان نمود و این سایز خود عامل تعیین کننده برای به کارگیری هر کدام در هر قسمت هستند. در این پست قصد داریم تا بررسی کنیم پرمصرف ترین سایز تیرآهن کدام است .

تیرآهن چیست

قبل از پرداختن به سایزهای موجود و پرمصرف تیرآهن در مراکز آهن فروشی بهتر است با خود تیرآهن آشنا شویم. تیرآهن‌ها یکی از قطعات فولادی هستند، که به دلیل ساختاری که دارند در ساختمان سازی به خوبی مورد استفاده و کاربرد قرار می‌گیرند. در واقع تیرآهن‌ها نیروهای برشی را به خوبی تحمل می‌کنند. از تیرآهن‌ها در ساختمان‌هایی که دارای سازه‌های فلزی هستند به خوبی استفاده می‌شود. در ساخت اسکلت‌های ساختمانی بتنی تیرآهن‌ها استفاده گسترده‌ای ندارند. از نظر ظاهری شکل تیرآهن‌ها به صورت حرف H انگلیسی است. البته تفاوت در جزئیات طراحی سطح موجب گردیده امروز انواع تیرآهن را در بازار داشته باشیم.

پرمصرف ترین سایز تیرآهن کدام است

منظور از سایز تیر آهن چیست ؟

تیر آهن‌ها اصولاً از یک جان و دو بال تشکیل می‌شوند. منظور از بالها کناره‌ ها و لبه‌ های تیر آهن می‌باشد و منظور از جان همان قسمتی است که میان دو لبه قرار گرفته است. هر گاه سخن از سایز تیرآهن‌ها در نمایندگی فروش آهن آلات به میان می‌آید، منظور همان ارتفاع جان می‌باشد که حد فاصل  دو لبه قرار گرفته است که در واحد سانتی متر محاسبه می‌گردد.

پرمصرف‌ترین سایز تیرآهن‌

اصولاً پرمصرف‌ ترین و رایج ترین سایز تیرآهن‌ ها، تیرآهن‌ هایی با سایز 12 تا 20 هستند. زیرا ضخامت و ویژگی‌ های این تیرآهن‌ها به گونه‌ای است که پاسخگوی نیاز اکثر پروژه‌ها می‌باشد و اصولاً پیمانکاران خیلی کمتر به سایزهای زیر 12 یا ضحیم‌تر از 20 نیاز پیدا خواهند کرد. در ادامه به صورت مختصر این چند سایز را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سایز 12 تیر آهن

در پروژه‌ های خیلی سبک و معمولی اصولاً نمایندگی‌ های فروش تیرآهن اهواز این سایز را پیشنهاد می‌دهند. تیر آهن‌ های 12 نسبت به دیگر مقاطع خیلی مقاومت خوبی دارند. به همین دلیل با قرار گرفتن زیر بارهای سنگین به راحتی خم شده و آسیب نمی‌بیند.

سایز 14 تیرآهن

یکی از پرفروش‌ ترین سایز تیرآهن‌ها، در بازار فروش آهن آلات سایز 14 می‌باشد. زیرا این سایز از مقاومت خیلی بهتری نسبت به سایز 12 برخوردار است و زمانی از آن به کار برده می‌شود، که محل یا مکان قرارگیری تیرآهن‌ها محدود باشد و نتوان تیرآهن‌ های 16 یا بالاتر را در آن به خوبی جای داد. باری  که بر روی تیرآهن‌ها قرار می‌گیرد، وزن زیادی دارد و اصولاً سایزهای 12 نمی‌توانند این بار را تحمل نمایند.

ساز 18 تیر آهن

اصولاً هرگاه سازه‌ ها سنگین‌تر می‌شوند، به تیرآهن‌ های محکم‌تر و مقاوم تر نیاز دارند تا بتوانند تحمل بار سازه‌ها را داشته باشند. نمایندگان آهن فروشی اهواز هم توصیه به استفاده از سایز های بزرگتر تیرآهن در سازه‌ های محکم‌تر را دارند. تیرآهن‌های سایز 18 یک مرز بین مقاطع متوسط و سنگین هستند که جزء کاربردی‌ترین سایز تیر آهن به حساب می‌آید. این محصول در سازه‌های سبک برای قسمت‌ های زیربنایی به خوبی استفاده می‌گردد و در سازه‌ های سنگین در قسمت‌ هایی که بار کمتری دارند، مورد کاربرد قرار می‌گیرند.

سایز 20 تیرآهن

این تیرآهن در دسته مقاطع سنگی می‌باشد. پروژه‌های ساختمان سازی که طبقات زیادی ندارند، به راحتی تیرآهن 20 پاسخگو می‌باشد و دیگر به محصولات سنگین‌تر نیازی نیست. در سازه‌های دیگری همانند برج، تیرآهن‌های سایز 22 را بالاتر هم نیاز خواهد شد. تیرآهن 20 جز سنگین‌ترین مقاطع است.

پرمصرف ترین سایز تیرآهن کدام است

رایج ترین و پرکاربرد ترین سایز تیرآهن کدام است ؟

در بخش‌های پیش با پرکاربردترین سایز تیرآهن‌ها آشنا شدیم. اگر بخواهیم این لیست را در یک کلمه خلاصه وار بگوییم، باید به سایز 18 اشاره نماییم. تیرآهن‌ های سایز 18 زیاد ظریف نیستند و مرکز فروش آهن آلات در اهواز آنها را برای سازه‌ های بزرگ و متوسط مناسب می‌داند. البته آنها از نظر اندازه و وزن خیلی بزرگ و سنگین نیستند و به راحتی در جایگاه‌ های مشخصی تعبیه می‌گردند.

جمع بندی نهایی

در این متن با تیرآهن و پرمصرف‌ترین آنها آشنا شدیم. اصولا تیرآهن‌ها را بر اساس استانداردهایی نظیر سایز و کیفیت تولید می‌کنند که در قسمت‌های متفاوتی به کار برده می‌شوند. بهترین تیر آهنی که تولید می‌گردد، تیر آهن IPE است. به تیر آهن‌هایی که با این استاندارد در بازار عرضه می‌گردند، تیرآهن معمولی می‌گویند که به شکل حرف آی انگلیسی نشان داده می‌شوند. ضخامت بال‌ها در تیرآهن‌هایIPE یکسان می‌باشد منظور اینکه دو طرف یکسان است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *