انواع رده لوله مانیسمان

رده لوله مانیسمان چیست و چه کاربردی دارد؟

مقدمه

در بخش‌های مختلف صنایع اصولا برای ذخیره و انتقال سیالات از لوله‌های مختلفی استفاده می‌شود. لوله‌ها از نظر کاربرد، جنس، نحوه ساخت و همچنین از نظر اتصالات در دسته‌های متنوعی تقسیم بندی می‌شوند. هنگام خرید لوله مانیسمان اهواز به جنس‌ای که در آنها به کار رفته است، دقت کنید. فروشنده‌های مراکز فروش انواع رده لوله مانیسمان توضیحات کاملی در مورد کارایی و نحوه کار هرکدام به شما ارائه می‌دهند. هر کدام از لوله‌های مانیسمان دارای ضخامت‌های خاصی هستند، منظور از رده در لوله مانیسمان هم همین ضخامت است. در این محتوا قصد داریم به معرفی انواع رده لوله مانیسمان پرداخته و کاربردهای آنها را شرح دهیم.

رده لوله مانیسمان چیست

منظور از لوله‌های مانیسمان آن دسته از لوله‌هایی است که بدون درز ساخته می‌شوند. لوله‌ها اصولاً در فرایند تولیدشان درز دار یا بدون درز تولید می‌گردند که لوله‌های مانیسمان از نوع بدون درز آنها می‌باشند که مقاومت بسیار بالایی دارند. منظور از اصطلاح رده که در فروش لوله‌ مانیسمان اهواز به کار برده می‌شود، یک اصطلاح برای بیان ضخامت این لوله‌ها می‌باشد. در واقع رده لوله مانیسمان یک روشی برای اندازه گیری ضخامت آنها است، زیرا ضخامت لوله‌ها نقش بسیار مهمی در زمان استفاده از آنها دارند.

رده لوله مانیسمان

پیشینه به وجود آمدن رده لوله‌های مانیسمان

خود لوله‌های بدون درز مانیسمان برای اولین بار در سال ۱۸۸۶ توسط برادران آلمانی تولید و ابداع گردید و به مرور زمان چندین شرکت تجاری و کارخانه هم آنها را تولید و راه اندازی کردند. مانیسمان جزء برندهای معتبری است که هنگام خرید لوله مانیسمان در اهواز به عنوان شناخته‌ترین برندها می‌توان به آنها اطمینان کرد. رده‌های این لوله یا همان استاندارد تشخیص ضخامت آن هم برای اولین بار در سازمان استاندارد آمریکا منظور همان ANSL به دنیا معرفی شد. تا قبل از پیدایش رده از جدول‌هایی به نام جدول وزنی آهنی نرم برای معرفی ضخامت استفاده می‌کردند و با پیدایش رده، استانداردهای رده جایگزین آن گردید.

تشخیص رده لوله مانیسمان

اصولا در تشخیص و تعیین رده‌های لوله های مانیسمان و روش‌های متعددی استفاده می‌گردد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

  • روش بهره گیری از جدول ضخامت ANSI

منظور از ANSI مخفف عبارت American National standards instuitute است که یک موسسه استاندارد ملی در آمریکا به حساب آمده و در آن فعالیت می‌نماید. اصولا بر اساس اعلام ضخامتی که توسط آن جدول ارائه می‌گردد، می‌توان ضخامت یا رده لوله‌های مانیسمان را به خوبی تشخیص داد. در این جدول ضخامت لوله‌ها به صورت میلیمتری تعیین می‌گردد. فروشگاه‌های لوله مانیسمان اهواز تمام ضخامت‌های این لوله‌ها را بر حسب جداول عرضه می‌کنند.

  • روش استفاده از شاخص وزنی

در جامعه مهندسی مکانیک آمریکا از شاخص‌های استاندارد برای تعیین ضخامت‌ها به کار برده می‌شود. این فاکتورها از طریق ابعاد ثبت شده‌ای استفاده می‌کنند. قالب‌های اولیه استاندارد بر مبنای آهن طراحی می‌شوند. در این روش یک شاخص وزنی خاصی را تعیین می‌کنند که رده‌ها بر اساس همان شاخص‌ها مشخص می‌گردد. آهن‌های نرم به دلیل جرم حجمی بسیار نزدیکی که به لوله‌های فولادی دارند، چگونه از نظر شاخص آنها را می‌توان تفکیک نمود؟ در جواب می‌توان گفت در این روش به عنوان مثال اگر برای لوله ۲ اینچ از قالب استاندارد آهن نرم استفاده گردد. قطر خارجی لوله‌ای که از ۲ اینچ  تولید می‌گردد، بیشتر می‌شود. پس خریدار لوله مانیسمان اهواز هنگام خرید حتما به این رده توجه ویژه می‌کند.

تشخیص رده لوله مانیسمان

  • روش بهره گیری از استاندارد انجمن نفت آمریکا

این انجمن مخفف عبارت API است یعنی American petrolenm instiute می‌باشد. البته در این قالب از یکسری استانداردهای خاص برای ضخامت و سایز های منحصر به فرد برای جداره آنها شاخص‌های ابعادی وجود دارد که می‌توان به راحتی از این سایز و ضخامت‌ها بهره برد. فروشنده‌های لوله مانیسمان اهواز مطابق با این روش و ضخامت آن را اندازه گیری می‌کنند.

استفاده از رده لوله مانیسمان

اصولاً لوله‌های بی درز که به آنها مانیسمان می‌گویند در رده‌های متنوعی تولید می‌گردند که در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. از صنایع مهم مورد استفاده از لوله‌های مانیسمان عبارتند از صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، کشتی سازی، هیدرولیک و تاسیسات ساختمانی.

رایج‌ترین و البته پرکاربردترین رده لوله‌های مانیسمانی که خریداران لوله‌های مانیسمان اهواز از آن‌ها استفاده می‌کنند، لوله مانیسمان رده ۲۰ و لوله مانیسمان رده ۴۰ می‌باشد.

جمع بندی نهایی

در پروژه‌های مختلف تاسیساتی برای اینکه سیالاتی همانند نفت و گاز را به خوبی انتقال دهند، باید از انواع رده لوله مانیسمان استفاده کرد که قطر و ضخامت های مشخصی داشته باشند. به عنوان مثال اگر حجم زیادی از سیالات را بخواهند انتقال دهند، باید از لوله‌هایی با ضخامت‌های مخصوص استفاده کنند. در این مقاله علاوه بر اینکه لوله مانیسمان را توضیح دادیم، رده و ضخامت‎ها همچنین روش‌‌های تشخیص ضخامت آن‌ها را نیز معرفی کردیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *