تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار چیست

تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار چیست ؟

تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار چیست ؟

در پروژه و صنایع مختلف مصالح و قطعات فلزی جز پرکار بردترین مصالح به حساب می‌آیند. کاربرد و یا استفاده از میلگرد نسبت به دیگر قطعات بیشتر است‌. در بهترین مرکز فروش عمده میلگرد اهواز ، میلگرد ها به دو شکل آجدار و ساده عرضه می‌گردند. هر کدام از آنها عملکرد و کارایی خاص خود را دارند. یکی از مهم‌ترین کاربرد های میلگرد، استفاده از آن در بتن‌ها برای ستون ساختمان‌ها می‌باشد. در این مقاله تلاش کردیم تا در مورد تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار چیست صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید تا این پست مفید از دست ندهید.

تعریف میلگرد ساده

به میلگرد هايی که از جنس پروفیل ساده، صاف و بدون آج هستند، میلگرد ساده می‌گویند. وظیفه اصلی این میلگرد ایجاد استحکام و مقاومت در بتن‌ ها می‌باشد. طول این میلگرد ها اصولا 6 یا 12 متر است و در قطر های 6 تا 200 میلی‌متر ساخته می‌شوند. میلگرد های ساده از مقاومت کششی خیلی کمتری نسبت به دیگر میلگرد ها برخوردار هستند. به همین دلیل در دسته فولادهای نرم قرار گرفتنه‌اند. همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم. میلگردها در واقع یک نوع پروفیل هستند که برای خرید پروفیل اهواز حتماً به ویژگی‌ های فولاد نورد گرم توجه خاصی می‌گردد.

تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار چیست

تعریف میلگرد آجدار

به میلگرد هایی که در قسمت خارجی آن دارای برش‌ های به نام آج هستند، میلگرد آجدار می‌گویند. آج‌ های آن به شکل‌ های یکنواخت، مارپیچ، دوکی و مرکب هستند. برجستگی‌ های موجود بر روی این میلگرد به صورت عرضی و طولی می‌باشد. آج‌ هایی که بر سطح این میلگرد وجود دارند، موجب قرار گیری بهتر میلگرد در بتن می‌شود و همین امر باعث استقامت و توانایی بیشتر میلگردها می‌گردد. میلگرد های آجدار اصولا با قطر های 6، 8 ، 10 و 50 میلی‌متر در فروشگاه‌ های عرضه میلگرد به فروش می‌رسند.

تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار چیست

مقایسه میلگرد ساده و میلگرد آجدار

میلگرد ها یکی از اعضای اصلی و جدا نشدنی در صنعت ساخت و ساز به حساب می‌آیند. استفاده از حجم بالای این محصول بر کیفیت آنها تاثیری نگذاشته و با بهترین کیفیت تولید می‌گردند. در این قسمت به مقایسه و بررسی تفاوت میلگرد ساده و آجدار می‌پردازیم.

تفاوت هر دو میلگرد در شکل ظاهری

آشکارترین تفاوتی که در این دو میلگرد می‌توان بازگو کرد، شکل ظاهری آنها می‌باشد. همانطور که در قسمت تعریف آنها اشاره کردیم،‌ میلگرد های ساده به شکل صاف، بدون شیار و آج هستند. در حالیکه میلگرد های آجدار روی سطح خود شیار و آج‌هایی دارند. به جزء شکل ظاهری، ابعاد میلگرد ها هم با هم متفاوت خواهد بود. هنگام خرید پروفیل‌ اهواز برای ساخت درب و پنجره، نمای ساختمان‌ها یا میلگرد ها به شکل ظاهری آنها دقت می‌گردد که دچار عیب و مشکلی نباشد.

تفاوت هر دو میلگرد از نظر متریال

همه ما میلگردها را با نام فولادی می‌شناسیم، اما آنها تنها از فولاد ساخته نشده‌اند بلکه متریال‌ های متفاوتی در آن به کار رفته است. با توجه به متریال‌ های به کار رفته در آن هر کدام در مکان و جایگاه‌ های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نمایندگی‌ های فروش میلگرد های ساده اهواز علاوه بر عرضه میلگرد های ساده‌ی فولادی میلگرد هایی با متریال دیگر هم به فروش می‌رساند.

تفاوت هر دو میلگرد از نظر روش‌ های تولید

میلگرد های ساده به روش خاصی تولید می‌شوند، به این صورت که در ابتدا شمش‌ های مخصوص با جک‌ های هیدرولیکی به کوره‌هایی با حرارت 1100 درجه وارد می‌شوند. سپس شمش‌ها به وسیله حرارت آماده نورد می‌گردند. هر گاه شمش‌ها پخته شدند، روی رول‌ها قرار می‌گیرند و به بخش تولید هدایت می‌گردند. در مرحله تولید قطر آنها افزایش پیدا می‌کند. در نهایت به مرحله سایزبندی وارد می‌گردند. تولید میلگرد های آجدار هم به شکل میلگرد های ساده می‌باشد و تنها تفاوت آنها در شکل‌دهی است. در این آجرها برای شکل دار کردن میلگرد از قالب‌ های آجر داری استفاده می‌گردد.

تفاوت میلگردها از نظر کاربرد

میلگرد های ساده اصولاً در پروژه‌ ها و ساخت و ساز های صنعتی به کار برده می‌شوند. اما در پروژه‌ های مسکونی بیشتر از میلگرد های آجر دار مورد کاربرد هستند. چون آنها اصولا به صورت خام خریداری شده و در نهایت در ساخت دیگر قطعات به کار برده می‌شوند. به دلیل مقاوم و محکم بودن میلگرد های آجدار در بتن، از آنها در پروژه‌ های مسکونی به وفور استفاده می‌گردد.

تفاوت میلگرد ها از نظر قیمت

قیمت فروش میلگرد‌ اهواز به عواملی نظیر قیمت شمش آهن، مواد و متریال به کار رفته شده در آن بستگی خواهد داشت. اما در یک حالت اصلی و کلی باید گفت که میلگرد های آجدار نسبت به میلگرد های ساده از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار چیست

جمع بندی نهایی

در این محتوا تلاش کردیم شما را با میلگردهای ساده و آجدار و تفاوت آنها آشنا کنیم. به تفاوت‌ های آنها در ظاهر، فنی، کاربردی و سایر ویژگی‌ها پرداختیم. با تمام توضیحات متوجه شدیم که میلگرد‌ های ساده دارای قابلیت فرم پذیری بالا و بهتر و همچنین دارای توانایی جوش پذیری بالاتر هستند. در میلگرد های آجدار کربن به کار رفته بسیار بیشتر از ساده است. بنابراین خاصیت فرم پذیری و شکل پذیری میلگرد های آجدار کمتر از دیگر میلگرد ها است. اما با تمام این اوصاف هر کدام مزایا و کارایی مخصوص خود را دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *