چگونه از زنگ زدگی آهن جلوگیری کنیم

چگونه از زنگ زدگی آهن جلوگیری کنیم

چگونه از زنگ زدگی آهن جلوگیری کنیم

هنگامی که آهن در معرض آب و اکسیژن قرار می گیرد ، می تواند تغییر رنگ قهوه ای قرمز یا زنگ زدگی ایجاد کند. زنگ ، فلز را ضعیف می کند و می تواند با گذشت زمان کاملاً از بین برود. برای جلوگیری از زنگ زدگی آهن یا آلیاژهای آهن مانند فولاد ، مطمئن شوید که فلز تمیز و خشک باشد. برای محافظت طولانی مدت ، یک پوشش محافظ اضافه کنید تا مانعی در برابر زنگ زدگی ایجاد شود.

جهت آگاهی از قیمت های قیمت های محصولات فلزی مجموعه پیشرو آهن به آهن فروشی در اهواز مراجعه فرمائيد.

در اینجا به طور کامل درمورد اینکه چگونه از زنگ زدگی آهن جلوگیری کنیم برای شما توضیح خواهیم داد.

روش 1: تمیز و خشک نگه داشتن آهن

چگونه از زنگ زدگی آهن جلوگیری کنیم

چگونه از زنگ زدگی آهن جلوگیری کنیم

1. هر چه زودتر خاک یا گل و لای وسایل ساخته شده از آهن را بشویید. هر چه مدت زمان آلودگی ، گل و لای و سایر آلاینده ها روی مواد آهنی بنشیند ، احتمال زنگ زدگی آن ماده بیشتر است. بنابراین ، اگر در یک سفر کمپینگ ماشین خود را در جاده های گل آلود رانندگی می کنید یا ظروف نقره را در خاک می ریزید ، وسایل را هرچه زودتر بشویید.

  • اگر گل و لای آن مورد خشک شده است ، از صابون ظرف و یک پد تمیز کننده آشپزخانه برای خارج شدن آن استفاده کنید. سپس آن را کاملا بشویید.

2. آهن مرطوب را بلافاصله پاک کنید. هنگامی که در معرض آب و اکسیژن قرار گیرد ، آهن زنگ زده و تحلیل می رود. به همین دلیل ، مقداری حوله یا پارچه های میکروفیبر در دست داشته باشید تا بتوانید به محض خیس شدن هر ماده آهنی را خشک کنید. پاک کردن آب مانع از زنگ زدگی می شود و آهن شما را در شرایط خوبی حفظ می کند.

  • به عنوان مثال ، اگر در زیر باران دوچرخه سواری می کنید ، پس از بازگشت به خانه ، قاب را خشک کنید.
  • حتماً وسایل فلزی (مثلا اره ، چکش یا پیچ گوشتی) و مبلمان فلزی را که خیس می شوند خشک کنید تا از زنگ زدگی آنها جلوگیری شود.

3. در اتاق های مرطوب و در آن وسایل فلزی رطوبت گیر نصب کنید. اگر زیرزمین یا گاراژ مرطوبی دارید ، رطوبت موجود در هوا می تواند به اندازه کافی باعث زنگ زدگی مواد آهنی در اتاق شود. برای جلوگیری از این امر ، یک رطوبت گیر در اتاق ایجاد کنید تا رطوبت هوا را بگیرد. این امر باعث خشک شدن هوا و جلوگیری از زنگ زدگی روی وسایلی مانند دوچرخه ، ابزار ، ماشین و مبلمان فلزی می شود.

  • دستگاه رطوبت گیر را در یک فروشگاه سخت افزار محلی یا فروشگاه لوازم خانگی خریداری کنید.
  • به یاد داشته باشید وقتی رطوبت گیر پر از آب شد ، آن را تخلیه کنید!
  • 4. زنگ زدگی را به سرعت از بین ببرید تا از گسترش آن جلوگیری شود. اگر موردی از آهن یا فولاد قبلاً زنگ زده است ، مهم است که سریعاً زنگ زدگی را برای جلوگیری از آسیب و خوردگی بیشتر از بین ببرید. می توانید آهن زنگ زده را در یک محلول اسیدی مانند سرکه یا کولا خیس کنید. زنگ را با استفاده از ابزارهای برقی خرد کنید. یا آن را با دست سمباده بزنید یا پاک کنید.
  • اگر تکه زنگ زدگی کوچک است و فلز شروع به پوسته پوسته شدن نکرده است ، آن را با استفاده از پشم استیل خوب با درجه 000 یا 0000 پاک کنید.

روش 2: افزودن پوشش های محافظ آهن

چگونه از زنگ زدگی آهن جلوگیری کنیم

چگونه از زنگ زدگی آهن جلوگیری کنیم

1. برای جلوگیری از تشکیل زنگ زدگی ، مواد فلزی را رنگ کنید. قبل از نقاشی ، مورد را کاملا تمیز کرده و زنگ زدگی موجود را از بین ببرید. سپس ، کرومات روی یا آغازگر اکسید قرمز استفاده کنید. پس از خشک شدن آستر ، رنگ پایه روغن را برای استفاده روی فلز بمالید. رنگ مانعی بین آب و اکسیژن و خود فلز ایجاد می کند و از زنگ زدگی جلوگیری می کند.

  • نکته: این یک راه حل عالی برای مواردی مانند دوچرخه ، تابلوهای بدنه اتوماتیک ، نرده ها ، دروازه ها ، نرده ها و مبلمان پاسیو است. با این حال ، از آن در مواردی که در معرض دمای بالا قرار دارند ، مانند کوره های کباب پز یا قطعات موتور استفاده نکنید.

2. برای یک راه حل آسان از اسپری جلوگیری کننده از زنگ زدگی تجاری استفاده کنید. اگر ترجیح می دهید رنگ فلز را نپوشانید – یا اگر عجله دارید و می خواهید یک پوشش ضد زنگ سریعتر داشته باشید – بهترین شرط استفاده از اسپری آئروسل است. برای استفاده از اسپری ، قوطی را به مدت 10-20 ثانیه به شدت تکان دهید. درپوش را برداشته ، نازل اسپری را به سمت جسم آهنی نشانه رفته و دکمه اسپری را فشار دهید. یک پوشش سخاوتمندانه و یکنواخت روی سطح فلز قرار دهید.

  • اسپری ضد زنگ را از هر فروشگاه سخت افزار یا فروشگاه لوازم خانگی خریداری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که از اسپری در فضای باز یا در فضای تهویه مناسب استفاده کنید.
  • اسپری های آئروسل همچنین برای وسایل نقلیه بزرگ یا دیگر اجسام آهنی قابل توجهی که رنگ آمیزی آنها با دست خسته کننده است ، به خوبی کار می کنند.

3. آهن را با چربی یا روغن بپوشانید تا مانعی در برابر زنگ زدگی ایجاد شود. برای وسایل آشپزخانه مانند تخته چدن ، یک پوشش ساده روغن می تواند زنگ زدگی را از بین ببرد. یک پارچه یا دستمال کاغذی تمیز را به روغن پخت و پز آغشته کرده و داخل و خارج آن را کاملاً در یک لایه نازک از روغن بپوشانید. از پوشاندن دسته خودداری کنید زیرا این کار می تواند آن را لغزنده کرده و باعث ریختن ظرف شود.

  • در روش دیگر ، برای جلوگیری از زنگ زدگی ، از وسایل نقلیه و دوچرخه ها مانند روبرینگ ها ، مهره ها ، پیچ ها و زنجیرها برای پوشاندن وسایل آهن از چربی استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که روغن یا چربی آن دوباره از بین رفته است.

4. برای پایان طولانی مدت یک رزین ضد زنگ بزنید. رزین نوعی محبوب از پوشش ضد خوردگی است که برای جلوگیری از زنگ زدگی مواد آهن یا فولاد به خوبی کار می کند. همانطور که نقاشی می کنید رزین بزنید. مقداری را درون یک تابه صاف ریخته و در اینچ (2.5 سانتی متر) بالای یک برس آغشته کنید. یک لایه رزین نازک و یکنواخت روی سطح فلز پخش کنید. رزین مدت زمان زیادی طول می کشد تا خشک شود. بنابراین 72 ساعت بعد از استفاده از رزین حرکت نکنید و از جسم آهن استفاده نکنید.

  • در حالی که رزین برای مدت طولانی تری از رنگ آهن در برابر زنگ زدگی محافظت می کند ، گران تر است. در فروشگاه های بزرگ سخت افزار یا فروشگاه های بدنه اتومبیل به دنبال رزین ضد زنگ باشید. (زیرا اغلب در وسایل نقلیه استفاده می شود).

5. وسایل آهنی را به یک متخصص فلزی ببرید تا آنها را با پوشش پودری تهیه کند. دقیقاً مانند یک پوشش مایع ، پوشش های پودری به صورت مکانیکی روی آهن اعمال می شوند تا از زنگ زدگی به سطح جلوگیری کند. اکثر مردم تجهیزات درجه صنعتی لازم برای پودر کردن آهن در خانه را ندارند. برای دستیابی به بهترین نتیجه ، آهن یا فولادی را که دوست دارید روکش آن را بپوشانید. به یک بدنه خودرو یا فروشگاه فلزات برسانید.

  • پوشش های پودری انواع مختلفی دارند از جمله اپوکسی ، اکریلیک ، نایلون و وینیل. از فلز حرفه ای استفاده کنید که پودر استفاده می کند کدام گزینه برای شما بهتر است.
  • پوشش پودری بهترین گزینه برای مواردی است که در معرض گرمای زیاد قرار می گیرند ، مانند قطعات خودرو و کباب پز یا سیگاری ها.

6. آهن را گالوانیزه کنید تا اکسید نشود. برای دستیابی به بهترین نتیجه از آهن آلات گالوانیزه ، به یک فروشگاه فلزکاری مراجعه کنید. آنها مورد را تمیز کرده و سپس آن را در روی ذوب شده روی یا محلول الکترولیت سیانور یا سولفات روی فرو می برند.

  • از تلاش برای تهیه وسایل گالوانیزه در خانه خودداری کنید. این پروژه را با تجهیزات و دانش مناسب به یک متخصص واگذار کنید تا مورد شما کاملاً محافظت شود و در پایان با یک تمیز تمیز تمام شود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *