صفر تا 100 مراحل تولید ورق سیاه

صفر تا 100 مراحل تولید ورق سیاه

صفر تا 100 مراحل تولید ورق سیاه

شاید نام ورق سیاه را تا بحال شنیده باشید. اما در مورد آن و مراحل تولید آن اطلاعات کافی نداشته باشید. در واقع باید بگوییم ورق های سیاه از متعلقات فولاد می باشند که به روش خاصی در کارخانه ها به صورت نورد گرم تولید می شوند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با صفر تا صد مراحل تولید ورق سیاه بیشتر آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه، یک ورقه ی فولادی است که به دلیل ظاهر مات و تیره این نام را برای آن انتخاب کرده اند. در واقع ورق سیاه به کمک نورد گرم تولید می شود که این گرما ظاهر ورق را تیره و مات می کند. ورق سیاه اهواز پس از تولید دارای ویژگی های مثبت بسیاری همچون انعطاف پذیری ، مقاومت کششی و دوام بالا می باشد که همین موضوع آن را در بسیاری از صنایع پر طرفدار کرده است.

 مراحل تولید ورق سیاه

  • گداختن تختال ها : به منظور آن که بتوان قطعات فلزی بزرگ فولادی را که به آن ها تختال گفته می شود به شکل دلخواه حالت داد لازم است که آن ها در دمایی بالاتر از 1100 درجه سانتی گراد گرم شوند تا نرم شده و بتوان آن ها را حالت دهی نمود. پس از گداختن تختال ها، آن ها به سمت خط تولید روانه می شوند.
  • زدودن لایه های اکسیدی از روی تختال : در زمانی که تختال ها در حال ذوب و ریخته گری می باشند لایه های اکسیدی همچون فلس بر روی آن تشکیل می شوند که برای ادامه روند کار لازم است که آن ها از روی تختال ها زدوده شوند. در واقع وجود این لایه های اکسیدی کیفیت نهایی فولاد را پایین آورده و ممکن است در ادامه شکل دهی نیز مشکلاتی را برای فولاد به وجود آورد. از بین بردن لایه های اکسیدی به چندین روش دستی توسط کارگران، شیمیایی و مکانیکی امکان پذیر می باشد.

  • فشردن تختال با استفاده از دستگاه رول پرس : پس از زدودن لایه های اکسیدی از روی تختال ها نوبت به آن می رسد که به کمک دستگاه رول پرس ضخامت و عرض آن را به میزان مورد نظر برسانند. تختال از میان دو غلتک بزرگ دستگاه رول پرس عبور کرده و بدین صورت ذخامت آن کاهش و عرض آن افزایش پیدا می کند. میزان فشردگی در میان غلتک ها وابسته به محصول نهایی می باشد.
  • کاهش ضخامت تختال ها : به منظور رساندن ورق سیاه به ضخامت مدنظر نهایی پس از انجام مرحله ی قبل تختال به کمک غلتک های رفت و برگشتی کاهش ضخامت پیدا می کند. این غلتک های رفت و برگشتی دارای سرعت های متفاوتی بوده و ضخامت تختال را به صورت مناسب در می آورند.
  • کلاف پیچی تختال ها : حال که تختال ها به ضخامت دلخواه رسیدند لازم است که آن ها را به منظور حمل و نقل آسان، محافظت از آسیب ها و همچنین ذخیره راحت تر به صورت کلافی پیچید. برای این کار هنگامی که تختال هنوز در حالت گداخته و نرم قرار دارد آن را توسط دستگاه های مخصوص از میان غلتک هایی عبور می دهند تا به صورت کلافی پیچیده شود.
  • جداسازی و برش ورق : به منظور آن که ورق سیاه کاملا به صورت یکنواخت درآید کلاف آن را از گیوتین عبور می دهند تا ابتدا و انتهای آن از کلاف جداسازی گردد.
  • مرحله اکسیدزدایی ثانویه : انجام این مرحله به منظور آن است که اکسیدهای نهایی موجود بر روی ورق سیاه از بین رفته و ورق سیاه دارای سطحی صاف و یکنواخت بشود. این مرحله یکی از مراحل مهم در تولید ورق سیاه بوده و ورق به کمک قرار گیری در مقابل یک گاز گرم اکسیدزدایی و یک دست می شود.
  • نورد نهایی: در مراحل پایانی کار به منظور افزایش خواص مکانیکی ورق سیاه آن را از میان غلتک های هیدرولیکی بسیار سنگین عبور می دهند که این امر باعث فشرده شدن ورق سیاه می گردد.
  • خنک کنندگی ورق : در نهایت و پس از انجام فرایند نورد نهایی بر روی تختال ها، ورق سیاه هنوز گرمای خود را از دست نداده است به منظور افزایش ویژگی های مکانیکی ورق سیاه آن ها را در مقابل هوای سر قرار می دهند تا خنک شوند و در نتیجه پس از خنک شدن راحت تر نیز به صورت رول جمع می شود.
  • بسته بندی ورق : پس از رول کردن ورق های سیاه نوبت به آن می رسد که آن ها را در بسته بندی های مناسبی جای گذاری نمایند تا از آسیب حفظ شوند و به صورت راحت تر به محل موردنظر حمل گردند و سپس نام شرکت و برند تولید کننده و همچنین اطلاعات مرتبط با ورق سیاه بر روی آن چاپ می گردد.

مزایای ورق سیاه

ورق سیاه همان طور که گفته مورد استفاده بسیاری از صنایع بوده و بسیار پرکاربرد می باشد. این ورق فولادی دارای مزایایی است که آن را در میان صنعتگران با محبوبیت همراه نموده است. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می گردد.

  • با توجه به آن که در عملیات تولید ورق سیاه مراحل کمی جهت تولید آن انجام می گیرد و به روش نورد گرم تولید می شود قیمت مناسب تری نسبت به ورق تولیدی به روش نورد سرد دارد.
  • تولید ورق سیاه در روش نورد گرم و تولید آن در دمای بسیار بالا مزیت هایی همچون چکش خواری و یا شکل پذیری راحت را برای ورق با خود به همراه دارد.
  • با توجه به آن که دو نوع روش تولید ورق داریم که شامل نورد سرد و نورد گرم می باشد ورق های تولیدی به روش نورد گرم همچون ورق سیاه مقاومت بیشتری در برابر خوردگی از خود نشان می دهند.
  • ساختار محکم ورق سیاه از جمله مزیت هایی است که به دلیل خنک کردن تدریجی آن در مراحل تولید برای ورق به وجود می آید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با صفر تا صد مراحل تولید ورق سیاه آشنا کنیم. ورق سیاه محصولی بسیار پر کاربرد بوده که صنایع مختلف بدان نیازمند می باشند. دستیابی به یک ورق سیاه باکیفیت تنها با رعایت تمامی موارد گفته شده در بالا حاصل می گردد و به شما نیز توصیه می شود چنانچه قصد خرید ورق اهواز را دارید، خرید خود را از مراکز معتبر همچون آهن آلات پیشرو انجام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *